Dessa däck är knektar i alla väder men ingen mästare. De presterar tillräckligt bra i de flesta situationer för att de kan användas året runt oavsett om trottoaren är torr, våt eller täckt av snö, och de faller i allmänhet endast under svåra körförhållanden, som djup snö eller på en racerbana. Vi får många frågor efter att vi medverkat i Viasat motor om just året runt däck. Oklart när programmet visas igen dock, du får hålla utkik här på deras viasats motor tablå.
Året-runt däck har vanligtvis många spår och räfflor (små slitsar i slitbanan) som hjälper dem att hantera en mängd olika förhållanden, som regn, snö eller het trottoar. De tenderar att hålla längre än andra typer.
Året-runt däck tenderar att vara tystare än prestandadäck eftersom många förare letar efter en lugn tur; de har också lågt rullmotstånd, vilket innebär att de kommer att ge högre bränsleekonomi än de andra typerna.
Jämfört med sommardäck kommer dock helårsgummi inte att ha lika mycket grepp i svängar eller styrprecision och kommer att ha längre stoppsträcka. Sommarprestandadäck greppar som blodiglar, men året-runt däck offrar lite dragkraft för en mjukare, tystare körning och längre slitbanelivslängd. Och när snön blir djup eller temperaturen sjunker under fryspunkten kommer året runt däck inte att prestera lika bra som vinterdäck.
Förr oss nordbor i Sverige så rekommenderar inte dessa däck utan de passar bättre i länder med ett mer jämnt klimat och väglag än vad vi har.
Förutom året-runt eller allround däck som de även kallas så finns även dubbfria eller friktionsfria vinterdäck. Ingen av dessa däck är helt säkra på sommarvägar då du lättare kan få vattenplaning med dem samt även längre bromssträcka i torrt vägglag.
Bor du i södra delen av Sverige kan det funka med året-rund däck (om du inte planerar att köra norrut under vintern) men se ändå till att hålla koll på däckens mönsterdjup då dessa slits snabbare med sin mjukare gummiblandning.