Vinterdäck

Vinterdäck ger bättre grepp i snö, på is och i kalla temperaturer än både året-runt- och sommardäck. De har djupare slitbanor och fler spår som hanterar snö och slask bättre, med fler sajpar på kanterna för att förbättra greppet på is.

Vinterdäck använder också gummiblandningar som är mer böjliga i kallt väder, vilket gör att de kan bibehålla dragkraft och bromsprestanda.

Dubbdäck, dubbfria däck/friktionsdäck till vintern?

Vilket man ska välja beror framförallt på var man bor och var man kör. 

Jämför vi dubbdäck med dubbfria eller även kallade friktionsdäck så är dubbdäck bättre när det är is men de är ganska likvärdiga när det kommer till snö eller barmark. 

Större delen av Sverige har ju däremot ganska många dagar med isförhållanden på vägarna så då är väl dubbdäck att föredra? Jo i de allra flesta fall så rekommenderas dubbdäck framför dubbria. Det som är positivt med dubbfria är att de inte river upp hälsofarliga partiklar när det är barmark. En del städer har även satt ett förbud mot dubbdäck i en del områden. 

Vinterdäcken är också olika utformade beroende på tillverkare. Nordiska dubbfria däck är anpassade för snö och barmark i nordiska temperaturer, medan de centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken är anpassade för högre temperaturer. De har också i allmänhet sämre egenskaper på snö än de nordiska vinterdäcken och är avsevärt sämre på is.

 

När måste man använda vinterdäck?

Det är lag på Vinterdäck mellan 1 december och 31 mars i Sverige.

Från och med den 1 oktober till och med den 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck, oavsett väglag. Mellan 1 maj och 30 september är det förbjudet att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag.